RME Multiface II
Wśród wielokanałowych kart muzycznych System Hammerfall DSP jest jednym z najlepszych rozwiązań na rynku. Potwierdzają to pozytywne testy karty zamieszczone w polskich i światowych czasopismach muzycznych, jak i opinie wielu zadowolonych użytkowników. W tej chwili nie ma wątpliwości, że jest to jeden z najpopularniejszych profesjonalnych systemów audio – dlatego firma RME zaprezentowała nową, znacznie ulepszoną wersję MULTIFACE II. Z technicznego punktu widzenia system ten oferuje możliwie najlepsze do osiągnięcia parametry w kwestii niskiej latencji i odciążenia procesora komputera, dzięki interfejsowi karty PCI. Interfejs PCI lub PCMCIA ciągle przewyższa możliwościami stosowane obecnie złącze FireWire. Jest to główny powód, dla którego firma znacznie udoskonaliła ten interfejs implementując najnowsze technologie.
W Systemie Hammerfall DSP zastosowano szereg unikalnych technologii, których nie sposób znaleźć w produktach konkurencyjnych firm. Dzięki wbudowanemu DSP karta ma obniżoną Latencję [z ang. opóźnienie] aż do 1,5ms! Udostępniono możliwość niezależnego adresowania wejść i wyjść audio dzięki sprzętowemu mikserowi [technologia Total Mix] – ogółem 720 kanałów w 40-bitowej rozdzielczości. W System Hammerfall DSP wbudowano również sprzętowy miernik poziomów szczytowych i skutecznych oraz sprzętowy mechanizm S/MUX, umożliwiający na łączu optycznym ADAT [8 kanałów 24-bity/48 kHz] wykorzystanie 4 kanałów w rozdzielczości 24-bity/96kHz [Double Speed]. To jeszcze nie wszystkie udoskonalenia i patenty jakie zastosowane są w Systemach Hammerfall DSP! Podstawową, dla użytkownika, zaletą jest bardzo małe opóźnienie [z ang. Latencja] podczas nagrywania, mniejsze obciążenie systemu komputerowego w stosunku do kart innych producentów oraz stabilne drivery, z których słynie firma RME.
Reasumując Karta RME w swojej klasie cenowej jest po prostu najlepsza!
System Hammerfall DSP składa się z 2 elementów: karty sterującej – PCI lub CardBus [PCMCIA] – montowanej do wnętrza komputera oraz zewnętrznego modułu analogowego MULTIFACE II.
MULTIFACE II jest zewnętrznym modułem podłączanym do karty PCI lub CardBus. Interfejs wyposażony jest w: 8 analogowych wejść oraz 8 wyjść [symetryczne 24-bity/96kHz], wejście/wyjście ADAT, wejście/wyjście cyfrowe S/PDIF [RCA – cinch], interfejs MIDI [IN/OUT], wejście/wyjście Word Clock oraz dodatkowe wyjście analogowe z możliwością podłączenia słuchawek. Karta produkowana jest w Niemczech, co gwarantuje wysoką jakość wykonania i niezawodne działanie. Markowe podzespoły oraz opatentowane rozwiązania elektroniczne [np. galwaniczne izolowanie od zakłóceń] i systemowe [znakomite sterowniki programowe] sprawiają, że rodzina kart audio Hammerfall DSP [Multiface, Digiface, HDSP, FireFace] jest ekskluzywnym produktem za przystępną cenę.
SYSTEM HAMMERFALL DSP MULTIFACE II WSPÓŁPRACUJE Z:
- Windows 98/ME - MME multi-client, ASIO 2.0, GSIF,
- Windows 2000/XP - pełny multi-client MME, GSIF, ASIO 2.0 oraz ASIO multi-client,
- Mac OS 9.x - ASIO 2.0, OMS MIDI,
- Mac OS X – Core Audio dla v.10.2.x Jaguar lub późniejszy, Core MIDI.
MULTIFACE II ma postać połowy Rack’a 1U 19". Mimo małych wymiarów jest to potężne narzędzie, uznane w środowisku profesjonalistów – używa go np. Gareth Jones [patrz „EiS” nr 9/2003]. Warto wiedzieć, że przetwarzanie sygnałów analogowych na postać cyfrową [oraz odwrotnie] odbywa się poza komputerem, czyli bezpośrednio w interfejsie. Oznacza to zminimalizowanie do minimum wpływu zakłóceń wywołanych przez podzespoły komputera. Wejścia i wyjścia analogowe dostępne są w postaci symetrycznych jacków TRS, zapewniając studyjną jakość sygnału analogowego. Kolejnym atutem MULTIFACE II jest niezależne wyjście audio [129 dBA] z regulacją głośności, współpracujące z TotalMix-erem, które można wykorzystać jako dodatkowe wyjście odsłuchowe z możliwością podłączenia słuchawek.
Przedni panel urządzenia zawiera, oprócz Interfejsu MIDI [IN, OUT] oraz dodatkowego wyjścia monitorowo-słuchawkowego z regulacją głośności [jack stereo], kilka sygnalizatorów w postaci diod LED informujących o stanie urządzenia; np. status MIDI, informacje o synchronizacji audio, podłączeniu do komputera, itp. Istotnym udogodnieniem wprowadzonym w nowej wersji MULTIFACE II są dwa przełączniki poziomu sygnału na wejściach i wyjściach audio [Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV].
W tylnej ściance MULTIFACE II umieszczono: 8 analogowych wejść oraz 8 analogowych wyjść symetrycznych [jack TRS 1/4"], wejście/wyjście optyczne ADAT [8 wejść/8 wyjść cyfrowych] przełączane na S/PDIF [TosLink], cyfrowe wejście/wyjście S/PDIF [coaxialne na RCA], synchronizacja Word Clock IN/OUT [BNC], gniazdo zewnętrznego zasilania oraz złącze HOST [podłączenie do karty sterującej PCI lub CardBus]. W nowej wersji MULTIFACE II zrezygnowano ze złącza ADAT Sync, ponieważ w tej chwili nie używa się tego typu synchronizacji. Dzięki uzyskanej przestrzeni na tylnej ściance obudowy można było powiększyć odstępy pomiędzy gniazdami jack TRS. W tej chwili można swobodnie podłączać np. grube złącza jack TRS firmy Neutrik.
Czy można dać użytkownikowi więcej? Modułowość Systemu Hammerfall DSP pozwala na budowanie zestawów według indywidualnych potrzeb użytkownika. Podstawa to zewnętrzny moduł MULTIFACE II i karta PCI montowana do wnętrza komputera [PC lub MAC]. W przypadku komputerów przenośnych z gniazdem PC Card [PCMCIA] zestaw składa się z modułu MULTIFACE II oraz karty CardBus. Gdy zachodzi potrzeba przełączania się pomiędzy różnymi komputerami, np. dla użytkowników pracujących na 2 systemach [stacjonarnym i przenośnym] na zmianę, wystarczy wtedy zaopatrzyć komputery w odpowiednie karty sterujące [CardBus lub PCI]. Zatem jeden interfejs MULTIFACE może być podłączany do kilku komputerów, bez potrzeby kupowania pełnych zestawów, tzn. karty sterującej i modułu.
Panel Sterowania Hammerfall DSP Przejrzyście rozplanowany panel sterowania dostarcza wszelkich niezbędnych informacji. W łatwy sposób można wybrać typ wejścia, ustawić zegar systemowy, wybrać sposób odczytywania wejścia cyfrowego, ustawić wielkość pamięci przydzielonej na bufor ASIO. Po prostu patrzysz, ustawiasz i wszystko gra bez potrzeby wychodzenia z programu, w którym tworzysz i nagrywasz muzykę. Podczas pracy z różnymi źródłami cyfrowymi ważne jest aby wiedzieć, czy połączenia oraz synchronizacja są prawidłowe. Dzięki zastosowaniu patentu Sync Check karta automatycznie sprawdza sygnały na wszystkich wejściach i pokazuje ich aktualny stan. Zaś Intelligent Clock Control pozwala na bezkonfliktowe przełączenie źródła synchronizacji przy podłączonych kilku urządzeniach cyfrowych. AutoSync pokazuje typ wejścia i częstotliwość używanego w danej chwili żródła synchronizacji.
RME Karty PCI oraz CardBus Karty sterujące do interfejsów MULTIFACE, DIGIFACE oraz RPM Interfejs CardBus [PCMCIA] Dzięki postępowi technologicznemu komputery przenośne typu notebook [laptop] osiągnęły możliwości systemów stacjonarnych – szybki procesor, duża pamięć operacyjna i masowa to już standard. Posługując się wydajną maszyną PC lub Apple Macintosh PowerBook można pokusić się o realizację bardzo zaawansowanych projektów muzycznych z użyciem licznych wtyczek i instrumentów wirtualnych. Oczywiście, jest to możliwe pod warunkiem dysponowania przenośnym, ale wydajnym i stabilnym interfejsem audio.
Jak wykazuje praktyka złącze USB ma swoje ograniczenia. Uzyskanie więcej niż 2 śladów audio przy parametrach 24-bity/96kHz z rozsądnie działającym monitoringiem wydaje się nie lada sztuką. Jeżeli jednak uda się użyć więcej niż dwóch śladów to prawdopodobnie ucierpi na tym jakość dźwięku. Zatem jedynym rozsądnym interfejsem dla systemów przenośnych jest PCMCIA [Card Bus]. Standardowo, tego typu złącza używają 16-bitów i ich przepustowość jest prawie taka sama jak zapomnianego dzisiaj gniazda ISA instalowanego w starych komputerach PC.
Firma RME jako pierwsza i jedyna na świecie zaprojektowała kartę PC CardBus [dla System Hammerfall DSP] w standardzie PCMCIA typ II, wykorzystującą technologię Zero Wait State CardBus Busmaster. Z punktu widzenia użytkownika oznacza to uzyskania transferu danych na poziomie 130 MB/s w obu kierunkach, czyli prawie tyle samo co na wewnętrznym złączu PCI [v.2.0]. Dodatkowo RME CardBus jest w pełni kompatybilny z Windows oraz Mac OS [9.x.x i Mac OS 10.2.x] oraz Plug & Play. CardBus używa tylko jednego przerwania [IRQ] dla wszystkich dostępnych funkcji audio i MIDI.
Połączenie pomiędzy RME CardBus a zewnętrznymi interfejsami wejścia/wyjścia [Multiface lub Digiface] odbywa się za pomocą kabla FireWire [IEEE 1394]. Do transferu danych, karta nie używa standardowego protokołu FireWire, ale znacznie stabilniejszy AudioWire zaprojektowany przez firmę RME. W zestawie dołączany jest kabel długości 4.5 m, natomiast testy wykazały, że można używać kabla nawet do 10 m. Do użycia dłuższego kabla, nawet do 30 m, potrzebny jest specjalny wzmacniacz sygnału – Repeater. Karta CardBus nie zasila zewnętrznego interfejsu wejścia/wyjścia [MULTIFACE, DIGIFACE oraz RPM]. Dlatego też do zestawów CardBus, RME dodaje zewnętrzny zasilacz.
Karta PCI Karta sterująca PCI [dla System Hammerfall DSP] jest następczynią legendarnej karty Project Hammerfall. Wszelkie sprawdzone i stabilne rozwiązania techniczne zostały udoskonalone i rozwinięte w taki sposób, że, np. nowe PCI pozwala na zminimalizowanie Latencji [z ang. opóźnienie] do 1,5 ms [!!!]. Dzięki nowej technologii Zero CPU Load oraz bardzo szybkiej wewnętrznej pamięci SRAM wydajność karty jest bardzo wysoka, co przy okazji pozwala na zmniejszenie obciążenia procesora.
Magistrala karty PCI oparta jest o Zero Wait State PCI Busmaster Core. Z transferem, aż do 130 MB/s w obu kierunkach, karta osiąga maksymalną wydajność, możliwą do uzyskania na 32-bitowych interfejsach PCI. Dodatkowo karta jest w pełni kompatybilna z Windows oraz MacOS oraz w 100% kompatybilna z Plug & Play. Karta używa tylko jednego przerwania [IRQ] dla wszystkich funkcji audio i MIDI.
Połączenie pomiędzy kartą PCI a zewnętrznym interfejsem [Multiface i Digiface] jest możliwe dzięki kablowi Firewire [IEEE 1394]. Transfer danych nie używa standardowego protokółu Firewire, ale znacznie stabilniejszy protokół zaprojektowany przez firmę RME. W zestawie dołączany jest kabel długości 4.5 m, natomiast testy pomyślnie pokazały, że można używać kabla nawet do 10 m. Do użycia dłuższego kabla, nawet do 30 m, potrzebny jest specjalny wzmacniacz sygnału [Repeater – do kupienia w Audiostacji]. Poprzez kartę PCI zasilane są zewnętrzne interfejsu [MULTIFACE, DIGIFACE lub RPM].
DANE TECHNICZNE
- Praca z częstotliwościami próbkowania w stereo: 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 64 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz,
- Latencja [z ang. opóźnienie] na poziomie: 1.5 ms, 3 ms, 6 ms, 12 ms, 23 ms, 46 ms, 93 ms, 186 ms,
- Technologia ASIO Zero CPU Load - podczas używania wszystkich 36 sprzętowych kanałów [8 wejść analogowych, 8 wyjść analogowych, 8 wejść ADAT, 8 wyjść ADAT, 2 wejścia S/PDIF, 2 wyjścia S/PDIF] procesor komputera obciążany jest w 0%!,
- Możliwość zmiany wszystkich parametrów w czasie rzeczywistym,
- Synchronizacja audio [Word Clock] w trybach: Master lub Slave. Zastosowany AutoSync umożliwia automatyczną synchronizację częstotliwości próbkowania i jej sterowanie na wejściu i na wyjściu karty; strumienie danych wchodzących i wychodzących mogą mieć różne częstotliwości próbkowania,
- Automatyczna i inteligentna kontrola Master/Slave Clock,
- Superstabilny Bitclock-PLL [synchronizacja audio] w trybie ADAT, pozwalający na precyzyjne synchronizowanie z urządzeniami zewnętrznymi oraz płynne zmienianie częstotliwości próbkowania,
- Enhanced Mixed mode: szybkie i jednoczesne ustawianie parametrów wejść i wyjść karty,
- Technologia ZLM [ang. Zero Latency Monitoring], pozwalająca na odsłuchiwanie ścieżki na zasadzie Tape Type – odsłuch z wejścia możliwy jest podczas nagrywania lub wtedy, gdy dana ścieżka jest uaktywniona [ang. Enable Record] - ze sprzętową funkcja podrzutki [ang. Punch-IN/OUT]. Funkcja działa wtedy, gdy zegar systemowy ustawiony jest na Slave,
- Technologia Enhanced ZLM [ang. Zero Latency Monitoring], pozwalająca na odsłuchiwanie [monitoring] przy różnych częstotliwościach próbkowania ścieżki nagrywanej i odtwarzanej,
- Oprogramowanie DIGICheck DSP do testowania, analizy i pomiarów karty oraz systemu komputerowego,
- Sprzętowy miernik poziomu PEAK [wartość szczytowa] i RMS [wartość skuteczna],
- Sprzętowy mikser – technologia TotalMix – pozwalający na dowolne przełączanie między wejściami a wyjściami [720 kanałów miksera w wewnętrznej rozdzielczości 40-bitów],
- Technologia S/MUX „zaszyta” w systemie umożliwiająca na łączu optycznym ADAT [8 kanałów 24-bity/48 kHz] wykorzystanie 4 kanałów w rozdzielczości 24-bity/96kHz do nagrywania i odtwarzania.
WEJŚCIA:
- 8 analogowych [symetryczne, jack stereo 1/4"], 1 x cyfrowe optyczne [TOSLINK], 1 x coaxialne S/PDIF [galwaniczne, RCA], 1 x MIDI IN, WordClock [BNC],
- Format wejść cyfrowych: S/PDIF, AES/EBU [Consumer, Professional], optyczne ADAT [8 kanałów].
WYJŚCIA:
- 8 analogowych [symetryczne, jack stereo 1/4"], 1 x optyczne [TOSLINK], 1 x coaxialne S/PDIF [galwaniczne, RCA], 1 x MIDI OUT, WordClock [BNC],
- Format wyjść cyfrowych: S/PDIF, AES/EBU [Consumer/Professional], optyczne ADAT [8 kanałów],
- Dodatkowe stereofoniczne wyjście analogowe [jack stereo 1/4"] z możliwością podłączenia słuchawek, pracujące jako niezależny tor audio z regulacją głośności.
PARAMETRY ANALOGOWE AD:
- Rozdzielczość: 24-bity,
- Stosunek sygnał/szum [SNR]: 107.5 dB RMS nieważone, 111.5 dBA,
- Zniekształcenia harmoniczne: < -100 dB, < 0.001 %,
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne+szum: < -98 dB, < 0.0012 %,
- Separacja kanałów: > 100 dB,
- Pasmo przenoszenia AD @ 44.1 kHz, -0.5 dB: 5 Hz – 21.0 kHz,
- Pasmo przenoszenia AD @ 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz – 45.3 kHz,
- Wejścia: jack TRS 6.3 mm, symetryczne,
- Impedancja wejść: 10 kOhm.
- Poziomy pracy wejść analogowych dla 0 dBFS ustawiane przez przełączniki na panelu przednim MULTIFACE II:
- -10 dBV [+2 dBV],
- +4 dBu [+13 dBu],
- Hi Gain: [+19 dBu].
PARAMETRY ANALOGOWE DA:
- Rozdzielczość: 24-bity,
- Stosunek sygnał/szum [SNR]: 109 dB RMS nieważone, 112 dBA,
- Zniekształcenia harmoniczne: < -100 dB, < 0.001 %,
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne+szum: < -97 dB, < 0.0014 %,
- Separacja kanałów: > 110 dB,
- Maksymalny poziom sygnału: +19 dBu,
- Pasmo przenoszenia DA @ 44.1 kHz, -0.5 dB: 5 Hz – 20.9 kHz,
- Pasmo przenoszenia DA @ 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz – 45.8 kHz,
- Wyjścia: jack TRS 6.3 mm, symetryczne,
- Impedancja wyjść: 100 Ohm.
- Poziomy pracy wyjść analogowych dla 0 dBFS ustawiane przez przełączniki na panelu przednim MULTIFACE II:
- -10 dBV [+2 dBV],
- +4 dBu [+13 dBu],
- Hi Gain: [+19 dBu].
WYJŚCIE MONITOROWE STEREO:
- Maksymalny poziom sygnału przy 0 dBFS: +17 dBu,
- Dynamika: 119 dBA,
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne+szum: -100 dB / 0.001 %,
- Separacja kanałów: > 110 dB,
- Pasmo przenoszenia DA @ 44.1 kHz, -0.5 dB: 5 Hz – 20.8 kHz,
- Pasmo przenoszenia DA @ 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 44 kHz,
- Impedancja wyjścia: 30 Ohm.
PARAMETRY CYFROWE:
- Wyjątkowo niski parametr Jitter: < 3 ns external clock, < 1 ns internal clock,
- Wewnętrzne częstotliwości próbkowania: 32 / 44.1 / 48 / 88.2 / 96 kHz,
- Kompatybilność częstotliwości próbkowania poprzez WordClock: 28 kHz - 103 kHz,
- Wewnętrzna rozdzielczość: 24-bity,
- PLL na wejściu zapobiega jakimkolwiek cyfrowym dropom, nawet przy wartości Jitter'a ponad 40 ns [w niestabilnych zewnętrznych urządzeniach],
- Superstabilny Bitclock-PLL pozwala na bezproblemową płynną regulację częstotliwości próbkowania poprzez ADAT.
| |